Nu är vi igång - Fyra virkesmätare om den första tiden med VIOL 3

Drygt fem månader har gått sedan VIOL 3 lanserades för skogsbranschen. Omläggningen pågår fortfarande för fullt samtidigt som VIOL 2 håller på att fasas ut. Några som har varit i frontlinjen sedan starten är virkesmätarna Peter Hansen, Arvid Falk, Karolina Hedtjärn och Lisa Forsgren. Här berättar de om sina erfarenheter och hur det är att arbeta med en helt ny plattform. Men framför allt hur problemfritt det har varit.

Karolina Hedtjärn
Virkesmätare i Norrköping

Hur har det gått sedan Go Live?
Jag brukar alltid få höra att jag är överdrivet positiv, men det har faktiskt gått bra. Jag har varit superuser sedan 2022 så jag har haft massvis med ”inside information” och testat mycket i systemet. För mig blev det en mjukstart och sedan har det gradvis ökat på. Det tar lite mer energi jämfört med att bara köra i det gamla systemet som man är van vid. Sedan finns det  förstås saker som behöver förbättras. Jag har lagt ett tjugotal förbättringsförslag och jag fyller på listan vartefter jag upptäcker något.

Vad har varit de största utmaningarna?
Det har främst varit inloggningarna för chaufförerna, precis som jag anade. Vi har stöttat dem mycket och hjälpt till med att installera Authenticator och fixa behörigheter. Vi har till och  med fått förstärkning med personal för att kunna stötta chaufförerna med detta. Även om jag kunde mycket som superuser är det först när jag testat på riktigt som jag har upptäckt saker. Först nu går det att se vilka rutiner som fungerar.

Karolina Hedtjärn

Hur har ni hanterat utmaningarna?
Genom att hela tiden upplysa varandra om sådant man upptäcker och lär sig i systemet. Och då har det ju varit lite lyxigt för mina kollegor eftersom jag ofta har kunnat svara direkt. Dessutom har jag de snabba kontaktvägarna inåt. Man får sucka och klaga lite när man hittar ett problem. Sedan måste man lägga in det som ett förbättringsförslag.

Är det något sedan Go Live som har förvånat dig?
Många har pratat om vilken utmaning det kommer bli för chaufförerna med nya rutiner och arbetssätt. Men själv har jag inte känt att utmaningen varit så omfattande. Många av dem är  unga, mellan tjugo och trettio, och uppvuxna med en smartphone. Sedan finns det alltid de som är födda teknikfientliga och de har vi fått curla lite. Men så kan ju även en del virkesmätare vara. Möjligtvis är jag förvånad över hur smidigt det har gått. Alla chaufförer som jag har träffat har varit jätteengagerade och väldigt måna om att göra rätt.

Hur har övergången till VIOL 3 påverkat ditt arbete?
Det går ju åt mycket mer energi, det måste jag säga. Jag har ju dessutom varit support och tillgänglig vid alla möjliga tider på dygnet. Så jag har jobbat mycket mer och mycket hårdare än tidigare. Eftersom VIOL 3 är nytt måste jag tänka hela tiden, det behövs knappt när man jobbar i ett hemtamt system. 

Vilka fördelar med VIOL 3 ser du som virkesmätare?
Jag tror att det går fortare att lära sig det nya systemet, det är mer användarvänligt. Det går att bli duktig utan att man behöver engagera sig så mycket. Du behöver ju inte 
gissa dig till vad det ska stå i rutorna. Det är nog lite svårare för oss som jobbat länge att ställa om från VIOL 2 än för dem som är nya att lära sig VIOL 3 direkt.

Snart stängs VIOL 2 för inmätning, vad betyder det för branschen?
Det är väldigt positivt att man har satt så tydliga ramar och hårda datum. Då går det inte att tänka: vi tar det där senare. Det går inte att dra ut på det. Efter semestern märktes det en skillnad på hur mycket mer det är i VIOL 3 nu. Det känns som att branschen är redo. Det kommer förstås finnas saker som dyker upp i framtiden, kanske när man inte längre är på tårna. 
Då kan det bli en massa fel och en liten puckel igen. Fast jag ser det som en typ av evolution, det är så det fungerar.

Vilka utmaningar ser ni inför att VIOL 2 stängs för inmätning?
Alla bolag, stora och små, måste vara klara då. Om de inte har upptäckt sådant som har gått under radarn så kommer de att upptäcka det då. För oss mätare är det lite skönt, nu kommer det bara vara ett mätsystem att fokusera på. Parallelldriften är nödvändig och har gett oss en drömstart men den är kanske inte alltid så rolig.

Peter Hansen

Peter Hansen
Fjärrmätare i Växjö

Hur har det gått sedan Go Live?
I södra Sverige hade vi en väldigt lugn övergång med få bekymmer och det har flutit på bra. Som jag förstått det så är det många i industrin som har velat att någon annan ska gå före och därför avvaktat men framåt sommaren började de känna att det var dags och det började trappas upp. Ett problem som uppdagades tidigt var att chaufförer hade bekymmer med att logga in i chaufförsklienten. Oftast har vi kunnat hjälpa dem och annars har de skickats till kundservice för att få hjälp.

Vad har varit de största utmaningarna?
Att jobba i två system samtidigt. Det har varit viktigt att vara vaksam och hålla koll på om det kommer bilar i ena systemet när man jobbar i det andra. Men missar jag det så ser ofta mina kollegor det, vi är ju ett team och har hjälpts åt. Sedan så ser ju den nya mätklienten annorlunda ut och jag har upplevt att det än så länge går lite långsammare. Den har ännu inte blivit  riktigt så som vi vill ha den, men vi får hela tiden igenom förbättringsförslag som gör att den blir bättre och får funktioner som vi önskar.

Hur har ni hanterat utmaningarna?
Jag och mina kollegor i Växjö och Varberg har en öppen dialog och tipsar varandra om vad man kan göra i en viss situation och hjälps åt. Det har varit väldigt viktigt med samarbetet. Jag  är en superuser, vilket innebär att jag fått lära mig systemet lite i förväg. Ibland har det gjort att jag kunnat förklara delar av systemet för mina kollegor. Kan jag inte det, får vi lägga ett  ärende som förbättringsförslag eller felrapportering. Jag sitter även med i en grupp där vi går igenom alla förbättringsförslag som skickats in och sorterar vilka frågor som är viktigast att 
hantera och i vilken ordning.

Är det något sedan Go Live som har förvånat dig?
Jag trodde att det skulle vara mycket mer aktivitet i början än vad som var fallet. Men det finns fördelar med att det blev en mjukstart eftersom det gav oss en möjlighet att få vänja oss vid systemet och påtala de saker som kan förbättras. Sedan varade den lugna starten inte så länge utan redan i augusti började det ta fart.

Hur har övergången till VIOL 3 påverkat ditt arbete?
Det största har ju varit att man behöver vara väldigt uppmärksam och kolla i båda systemen samtidigt. Vi är sju här på kontoret som jobbar. Tre som jobbar förmiddag, tre som jobbar  eftermiddag och jag som jobbar dag. Men i början blev det nästan så att alla samlades för att se hur det går i det nya när det kom en bil dit. Alla är nyfikna och vill lära sig och vara med i  uppstarten av det nya.

Vilka fördelar med VIOL 3 ser du som virkesmätare?
Att vi idag får mycket mer information i klartext kring hur olika situationer ska hanteras, till exempel när det gäller dimensionsfördelning, är en stor styrka. Innan behövde man kunna en  massa koder vilket inte är svårt när man jobbat länge men för de som var nya tog det tid. Det kommer bli mycket lättare att komma in i VIOL 3.

Snart stängs VIOL 2 för inmätning, vad betyder det för branschen?
Jag tror att det är positivt för alla parter. Parallelldriften har varit helt nödvändig för att få det att flyta i övergången. Men över tid så vill man såklart ha allt samlat i ett system och jag tror  att det kommer gå bra. Branschen är mer redo och har sedan ett par månader kört i gång. Det har märkts på att vi får in fler samtal och det blir alltmer för oss att göra. Det märks också  på chaufförerna, de som är förberedda kommer med förslag på lösningar och de som behöver hjälp ringer in.

Vilka utmaningar ser ni inför att VIOL 2 stängs för inmätning?
Det är fortfarande en del saker i vårt mätverktyg som vi inte upplever riktigt lika smidiga. Det går inte lika snabbt för oss att göra en mätning eller mottagning som det har gjort och i viss  mån är det en vanesak för oss men jag upplever även att vi behöver jobba med att trimma verktyget. Arbetet med parallelldrift och att utveckla VIOL 3 i skarpt läge har varit viktigt. Sen  finns det enskilda fall när det blivit problem, men så är det alltid när man går raskt fram. Det är stor skillnad nu mot för en månad sen och det kommer ju fortsätta i den riktningen är jag 
helt övertygad om.

Lisa Forsgren
Ambulerande virkesmätare i Borlänge

Hur har det gått sedan Go Live?
Övergången har faktiskt gått riktigt bra. Många av mina kollegor har varit positivt överraskade över hur enkelt systemet är att navigera i. Flera som trodde att det skulle bli en tuff övergång har i stället känt att det gått enklare än väntat. Vid de problem som dykt upp har vi haft en bra dialog med varandra för att komma fram till en lösning.

Vad har varit de största utmaningarna?
Vi har inarbetade rutiner för hur vi jobbar och plötsligt ska vi hantera ett nytt system. Det är en utmaning att jobba in sig i det och att känna sig trygg när det skiljer sig från det gamla. Att  man känner att man litar på det nya. Jag menar inte att VIOL 3 är dåligt på något sätt, men det uppstår hela tiden många frågor: hur ska vi göra det här? Då har vi haft en dialog om hur frågorna ska lösas på bästa sätt.

Hur har ni hanterat utmaningarna?
Jag har haft mina superuser-kollegor som varit en otrolig trygghet. Vi delar med oss av tips och löser svårigheter tillsammans. Både när det gäller stort och smått. Det har varit ett  säkerhetsnät som gjort att jag aldrig har känt mig ensam.

Lisa Forsgren

Är det något sedan Go Live som har förvånat dig?
Jag är förvånad över hur smidigt det gått. Jag hade mycket tid för att förbereda mig och mina kollegor Det har inte alltid varit enkelt för alla men vi har hjälpts åt för att alla ska komma in i VIOL 3 så bra som möjligt. Sedan var det lägre volymer i början vilket gjorde att alla kunde lära sig systemet i lugn och ro. Men jag är en person som alltid förväntar mig någonting  extremt. Och sen blir det så himla enkelt när man väl ska lösa det.

Hur har övergången till VIOL 3 påverkat ditt arbete?
Det har påverkat mig ganska mycket. Invanda rutiner har brutits och nu går jag hela tiden och tänker hur jag jobbar. Det är nästan så att jag tänker högt hela tiden. Innan vi gick live hade jag tänkt hur det skulle bli, sedan har det blivit något helt annat när man väl börjat använda sig av systemet och sett hur det funkar i det verkliga livet.

Vilka fördelar med VIOL 3 ser du som virkesmätare?
Jag tycker att det är ett bra system och särskilt Mätplatsstödet. Som ambulerande virkesmätare uppskattar jag att man får en tydlig överblick över allting och vilket handelssortiment som är avlämnat. Produktlistan gör det också enkelt att följa upp och säkerställa att rätt sortiment hanteras på rätt sätt. Vi kommer att slippa alla kvitton och lappar i fortsättningen.

Snart stängs VIOL 2 för inmätning, vad betyder det för branschen?
Jag är väl inte rätt person att uttala mig för vad det betyder för hela branschen, men VIOL 3 är helt klart ett stort steg. Det innebär en omställning för alla och det är bra och nödvändigt att modernisera. Jag tror också att branschen är redo för det här. Nu kommer vi få en tydligare bild över allting från start till mål på varje stock.

Vilka utmaningar ser ni inför att VIOL 2 stängs för inmätning?
Sedan omläggningen drog i gång har vi hela tiden haft två system att falla tillbaka på, och vi har kunnat testa oss fram. Men ju längre tid vi har på oss desto tryggare kommer vi att bli.  Fast just nu känns det som att någon ska rycka bort vår snuttefilt (skratt). Nä, det pågår dialoger hela tiden så det kommer att gå jättebra när VIOL 2 stängs för inmätning.

Arvid Falk

Arvid Falk
Fjärrmätare i Sundsvall

Hur har det gått sedan Go Live?
För oss fjärrmätare i Sundsvall var det ganska lugnt när det drog i gång i maj. Kollegorna i Östersund har klart haft mer att göra. Men när jag kom tillbaka efter semestern märktes det att  det var ett helt annat tryck. Det har inte varit felfritt men det har ändå gått oväntat bra. Det har fungerat med mätningarna men mätplatsstödet känns inte helt färdigt.

Vad har varit de största utmaningarna?
Det är att VIOL 3 är någonting som vi inte jobbat med tidigare. Det gör att man ibland känner sig lika frågande som chaufförerna som ringer in. Man får liksom prova sig fram för att hitta  lösningar. Så var det i alla fall när det drog i gång. Nu har jag börjat få lite mera grepp om det hela. Men den absolut största utmaningen är kommunikationen med chaufförerna, där går  det inte lika lätt som tidigare. Tidigare har chaufförerna använt våra datorer och telefoner ute på mätplatsen. Nu måste de använda mobil och en platta som åkeriet har satt in i bilen.  Ibland har de inte haft appen installerad och då har vi behövt börja med att hjälpa dem med det. Sedan är chaufförerna inte vana vid systemet och vet ibland inte vad de har gjort för fel.  Det händer också att samtalen hamnar fel, vi får de som skulle hamna i Östersund eller Växjö. Det gäller säkert även tvärtom.

Hur har ni hanterat utmaningarna?
Vi har fått teoretiska utbildningar i VIOL 3 men jag tycker att det har varit bra att prova mig fram i systemet för att lära mig hur det fungerar. En annan utmaning är att vi nu får lägga mer  tid på support till chaufförerna jämfört med vad vi har gjort tidigare. Men det beror nog på ovana och att allting är så nytt. Jag hoppas dock att de chaufförer som vi lyckas hjälpa med olika problem kan sprida det vidare till sina kollegor.

Är det något sedan Go Live som har förvånat dig?
Det är att det har varit ett så pass stabilt system som alltid har legat uppe. Visst, det kommer uppdateringar då och då så att man måste ladda om, men det är ändå lite förvånande att det har varit så pass pålitligt.

Hur har övergången till VIOL 3 påverkat ditt arbete?
Det är ett helt annat system och så många nya begrepp. Alla olika sortiment som man sitter och mäter heter ofta någonting helt annat än tidigare. Det blir lite speciellt när vi jobbar i båda systemen samtidigt. Det gör att det kan bli lite rörigt och svårt att fokusera på det man gör. VIOL 3 kräver också fler klick än VIOL 2. Mycket kommer säkerligen att utvecklas framåt.

Vilka fördelar med VIOL 3 ser du som virkesmätare?
En stor fördel är att vi nu får fler bilder från olika vinklar på travar i vissa typer av riggar. Det kan göra det lättare att bedöma kvaliteten. De där extra bilderna gör att vi kan få igenom  vissa lass som tidigare hade nekats. Eftersom vi ibland kan se identifikation som tidigare hade varit dold slipper vi be chauffören att köra runt i riggen igen och märka upp virket lite bättre. En annan positiv sak med VIOL 3 är att det är lättare att fördela sortiment eftersom saker står mer i klartext än tidigare.

Snart stängs VIOL 2 för inmätning, vad betyder det för branschen?
Spontant känns det som att det blir mer ansvar för chaufförerna och att det krävs att de är pålästa och insatta i det här systemet. En annan utmaning är att många skogsbolag har sina  egna leveransaviseringssystem som ska passa ihop med VIOL 3, vilket de inte alltid gör. Här kan det också uppstå krångel eftersom vi bara är utbildade i våra egna system men chaufförerna vill ha hjälp i ett annat. Då får man verkligen prova sig fram. 

Vilka utmaningar ser ni inför att VIOL 2 stängs för inmätning?
Det kommer att bli bra, men jag tror att det kommer ta lite tid. Jag tror att det kan behövas mer utbildning. Och så tror jag att det blir bättre för mig som virkesmätare eftersom det är lite  rörigt att ha både systemen i gång samtidigt.