VIOL 3: Kundtestmiljön AT1 stängd för tillfällig utbyggnad av prestanda

Kundtestmiljön AT1 stänger den 30/4 kl. 16.00 och öppnas så snart som möjligt den 2/5, dock allra senast 08.00 den 3/5. Läs mer

Starttid 2024-04-30 kl. 16:00 Sluttid 2024-05-03 kl. 08:00

Omläggning till VIOL 3 - teamet som gör det möjligt har kört igång

Den 1 augusti inrättades ett nytt leveransområde inom VIOL 3-programmet – Omläggning. Teamet håller nu på att formas under ledning av Jonas Fagerström.  Men vad kommer leveransområdet att ansvara för och hur ser det kommande arbetet ut?  

Huvudsyftet med LO Omläggning är att skapa en stabil omläggning från VIOL 2 till VIOL 3. Både kunderna och vi själva behöver vara väl förberedda. LO Omläggning ska fungera som en samlande kraft för att säkerställa att vi får med alla aspekter. Vår uppgift är att leda uppstartsekvensen för VIOL 3, samtidigt behöver vi få ihop alla lösa delar och synkronisera tex utbildningar, behörighet och dokumentation så att allt hänger ihop, säger Jonas Fagerström. 

Stabil uppstart 

Att leda uppstartsekvensen innebär konkret planering och styrning av VIOL 3-uppstarten inför milstolpen Go Live. Uppstartsekvensen pågår under ett års tid, där funktionaliteten gradvis släpps på för att systemet sakta ska kunna startas stabilt och säkert. Första steget är milstolpen Driftsättning som påbörjas nästa sommar.  

Då behöver systemet vara uppe i produktionsmiljö för att data ska kunna börja matas in av både Biometria och våra kunder, säger Jonas och berättar att under fjärde kvartalet nästa år kommer de första skarpa affärerna att köras genom VIOL 3.  

Uppstartsekvensen fortsätter med en gradvis ökning av antalet affärer och komplexitet i användandet av VIOL 3. Syftet med uppstartsekvensen är att säkerställa VIOL 3´s funktionalitet, inte minst ur ett tekniskt perspektiv, och därför är det viktigt att välja rätt affärer att starta med så att de tester som krävs ska kunna genomföras. I och med att systemet testas med en gradvis ökande belastning ställs också högre krav på att det går att möta icke-funktionella krav, som till exempel prestanda, säkerhet och tillgänglighet, i de här affärerna. Det i sig blir ett test.   

−  Mycket av förberedelserna, hos Biometria och hos kunderna, måste ske innan Go-live, till exempel måste affärerna finnas i VIOL 3 med all uppsättning, annars går det inte att mäta och redovisa affärerna. Efter Go-live vilar ett stort ansvar på kunderna, då ska alla nya affärer köras i VIOL 3 och under en omläggningsfas på sex månader ska de befintliga affärerna flytta över från VIOL 2 till VIOL 3. 

Jonas beskriver att uppstartsekvensen kommer att genomföras i nära samarbete med LO Tillverkning, Forest Storm och ett fåtal kunder vars affärer bedöms vara mest lämpliga att testa.  

Olika delar skapar viktig helhet 
En utökad, rätt bemannad och utbildad supportorganisation blir viktig vid driftsättningen. Forest Storm ansvarar för etablerandet av kundsupport för VIOL 3 och LO Tillverkning ansvarar för etablerandet av ett Solution-team. Kundserviceteamet blir motsvarande dagens kundservice men med bredare kompetens för VIOL 3-frågor.  

Supportorganisationen behöver vara i gång vid driftstarten eftersom det är då många kunder börjar interagera med VIOL 3, exempelvis genom att mata in data. Solution-teamet blir ett tekniskt mycket kunnigt team som tar hand om avancerade frågor som kräver mer specialistkompetens. De kan även vara behjälpliga internt med att lösa problem, berättar Jonas.  

Leveransområde Tillverkning fortsätter att ansvara för byggandet av VIOL 3 med fokus på hantering av feedback från tester, kundverifiering och godkännandeprocessen. Därför kommer LO Tillverkning att fortsatt ha ett antal tillverkningsprojekt rullande. Dessa projekt ska vara klara med sin leverans senast ett kvartal innan Go Live då en stabiliseringsperiod följer.  

−  Jag skulle vilja jämföra VIOL 3-programmet med en bilfabrik. En bil byggs ihop med många olika komponenter i olika delar av fabriken, det kräver att allt i tillverkningsprocessen synkroniseras för att rätt komponenter ska bli färdiga just när de behövs för att monteras, när bilen sedan är färdig och rullar ut ur fabriken behövs en bra serviceorganisation. Vi måste takta allt tillsammans för att VIOL 3 ska bli klart i rätt ordning och för att vi ska kunna stödja våra kunder på rätt sätt när systemet lämnat fabriken, avslutar Jonas.    

 

 

19 Sep 19 Nyheter VIOL 3