VIOL 3: Rensning av kundtestmiljö AT1 – viktiga åtgärder krävs av er som kunder
Viktig information till Biometrias kunder som testar VIOL 3
Den 26/10 2023 fattade Biometrias styrgrupp ett beslut om att rensa kundtestmiljön AT1 på data, rensningen görs bland annat för att ni som kunder ska kunna genomföra era tester i en så produktionslik miljö som möjligt.
Beslutet är taget i samförstånd mellan styrgrupp, piloter och programmet.
Bakgrund
VIOL 3 har nått den milstolpe inom programmet som inleder Kundernas verifieringsperiod. Perioden påbörjas den 4/12 2023 och syftar till att säkerställa funktionaliteten och ge er kunder möjligheten att säkerställa er grundstruktur.
På grund av ändringar i Microsoft Dynamics 365 och kundkrav att testa uppläggning av data- och struktur under verifieringsperioden behöver kundtestmiljön AT1 rensas på data. Biometria uppdaterar kundtestmiljön AT1 med baskonfiguration och visst masterdata.
Konsekvenserna av att kundtestmiljön AT1 rensas på data är:
- Att ni som kunder behöver vidta nedan listade åtgärder för att kunna fortsätta alternativt påbörja era tester av VIOL 3
- Att kundtestmiljön AT1 kommer att vara helt stängd under en period, innan vi kan öppna miljön igen den 4/12 2023
Beslutet i praktiken
Vad ansvarar Biometria för?
Branschgemensamma data som återläggs av Biometria:
Vad |
Definition |
Kommentar |
Aktörer |
Ett antal aktörer på juridisk nivå |
|
Sortiment |
Branschgemensamma |
|
Plats |
Samtliga siter inklusive underliggande struktur där Biometria är mätande företag |
|
Mätningsflöden |
De mest använda mätningsflödena |
|
Användare |
På juridisk nivå |
Om ni har användare på en lägre organisatorisk nivå behöver detta beställas |
Maskinregister |
|
|
Fullmakter |
|
|
Integrationskontrakt |
På juridisk nivå |
|
Skäpparegister (MPS) |
|
|
Formregister (MPS) |
|
|
Vad behöver du som kund beställa från Biometria?
Nedan listas de data som du som kund behöver beställa från Biometria. Beställning görs via Mina Sidor på Biometria.se. Här hittar du alla beställningsrutiner.
Då Biometria handlägger beställningarna manuellt behöver beställningarna göras så tidigt som möjligt med start från dagens datum.
För att tillgodose alla kunders behov inför den kommande valideringsperioden ber vi er att prioritera den data som behövs inför inledande tester, kompletterande beställningar kan göras eftersom.
Följande data behöver du som kund beställa från Biometria:
Vad |
Definition |
Kommentar |
Aktör |
Finns inte aktör i bifogad lista behöver detta beställas |
|
Sortiment |
Företagsunika samt sitespecifika produktlistor |
|
Plats |
Platser där Biometria inte är mätande företag |
|
Mätningsflöden |
|
Utredning pågår – återkommer med lista under v.45 |
Användare |
På lägre organisatorisk nivå |
|
Prislisteabonnemang |
|
|
Kollektivbeskrivningar |
|
|
Personer med GD-nummer |
|
|
När behöver du som kund göra detta?
Dessa åtgärder behöver göras omgående för er som har för avsikt att påbörja eller fortsätta era tester i närtid.
För er som planerar att påbörja era tester vid ett senare tillfälle kan beställningar göras i god tid innan er planerade start.
Vilket data ansvarar du som kund för att lägga in på nytt?
Ni som kunder ansvarar för att lägga in all data som inte finns listad ovan. Till exempel priskomponenter och redovisningshänvisningar. I mätplatssystemet behöver ni lägga upp ekipageregister inklusive bankbredder.
Från och med 4/12 när kundtestmiljön AT1 öppnar är det möjligt att påbörja arbetet med att lägga in ert data.
Övrigt
Biometria kommer att informera löpande om planen och progress i arbetet gällande kundtestmiljön AT1.
Om du är osäker på hur du hanterar beställningar av data är du välkommen att skicka in ett ärende via Mina Sidor. Vid övriga frågor, kontakta din affärskonsult.
Bifogat nedan finns Excellista ”Bilaga - rensning av kundtestmiljön AT1”. Detta dokument finns även publicerat under Övrig dokumentation.