Ny vardag väntar för åkare och chaufförer

Ungefär 7 000 chaufförer. Det är det uppskattade antalet som kör virkestransporter i Sverige under ett år. Precis som alla andra i branschen måste de förbereda sig på övergången till VIOL 3 för att kunna få väga in sin last. Krister Pettersson, chef för Biometrias virkesmätning och Erika Villumsen, affärskonsult för transportföretag, berättar här om den nya vardagen som väntar för åkare och chaufförer.

Från avverkningen i skogen till 326 mätplatser vid sågverk, massafabriker och värmeverk. Det är chaufförerna som håller ihop kedjan i skogsbranschen och transporterar det som ska mätas in för att sedan bli byggmaterial, papper och värme. Man kan utan ironi konstatera att utan chaufförerna stannar skogssverige.

– Det är därför som det är så viktigt att vi når ut till dem och deras åkare att de måste förbereda sig på övergången till VIOL 3, säger Krister Pettersson och förklarar vad det är som gäller från och med den andra maj i år. 

Interaktiv utbildning

Åkarna har i uppgift att se till att chaufförerna går en interaktiv e-utbildning om Chaufförsklienten, chaufförernas nya verktyg för avlämning av råvara i VIOL 3.

– Alla chaufförer måste gå denna utbildning annars kommer de inte veta vad de ska göra den andra maj, säger Krister. Han förklarar att åkarna måste vara beredda på att detta krävs och prata med sina chaufförer redan nu. Och de ska inte vara rädda för att ta kontakt med Biometria om de undrar över något.

Åkare ligger efter

Erika Villumsen arbetar med transportföretagen och hjälper till med att nå ut till dem med information kring de kommande förändringarna.

– Jag är ute på besök och har veckoavstämning med mindre aktörer och elva stora transportföretag som i sin tur har medlemmar. Något som jag har märkt är att de är mindre digitala än vad man hade önskat och kanske förutspått, säger hon och tillägger:
– Jag tror att en av de stora utmaningarna är transportföretag som har direktavtal med mindre och mellanstora befraktare som själva inte kommit så långt i sitt arbete mot VIOL 3 och därför inte initierat en dialog med sina affärspartners.

Utan chaufförerna stannar allt

Biometria har inte heller kontakt med samtliga transportörsföretag på marknaden.

– Idag ser vi inte de aktörer som inte har en huvudkod i vårt system utan kör under transportörsnummer. Det gör det svårare att nå ut och informera om den förändring som kommer till dessa aktörer. En annan utmaning är att man inte har så mycket dialog med de partners man har affärer med, tar returer åt och så vidare på en dynamisk transportmarknad där affärer uppstår på studs.

– Vid Go Live blir det märkbart om dessa parter inte är förberedda, säger Erika. Hon poängterar att alla i branschen måste se hur viktiga chaufförerna är. De kanske inte ses som en del av branschen för att de befinner sig i utkanten och kör virke en dag och grus en annan.
– Men när vi går live kommer vi inte vara starkare än den svagaste länken. Och om chaufförerna inte vet hur de ska mäta in då avstannar allt, säger Erika.

Risk för långa köer

Men det handlar inte bara om att skogsbranschen riskerar att stanna. Biometria vill även undvika att det uppstår friktion på mätplatserna om chaufförerna inte kan mäta in.

– I stort fungerar det bra där ute, inte minst med tanke på de 100 000-tals transporter som görs per år. Vi gillar varandra och vill att det ska fortsätta att vara så. Nu är det åkarna och vi på Biometria som ansvarar för att chaufförerna inte ska komma i kläm, säger Krister.

Den chaufför som inte genomfört utbildningen kommer alltså inte kunna lasta av sitt virke. Chauffören kommer inte heller kunna lasta av om de exempelvis kommer med ett VIOL 2-lass när det handlar om en affär som gjorts i VIOL 3. Eller om det är två sorters lass på samma ekipage.

Ansvar att informera chaufförerna

– Det senare är en av våra stora farhågor för då kan det bli lång kö ut på motorvägen vid industrierna som ligger söderut längs med E4:an. Jag tror inte att åkarna riktigt har den bilden klar för sig, säger Krister.

Krister betonar att det hänger på åkaren att informera chaufförerna exakt vad som ska hämtas upp. Det kan innebära att chaufförerna kanske inte får fylla bilen om det ligger två olika typer av lass och väntar vid vägen.

– Jag förstår att chaufförerna är stressade, de tänker på sina vil- och körtider, ibland handlar det om språkförbistring. De vill att allt ska gå smidigt, men allt måste gå rätt till. Annars kommer de inte kunna väga in, säger han.

Åkarna behöver göra sin hemläxa

Krister bedömer att det finns varierad kunskap i de här frågarna hos åkarna i dag.

– De stora aktörerna har resurser men de små kanske bara äger ett par tre ekipage och är själva chaufförer. Det kan vara svårt för dem att sålla informationen och veta vad som gäller. Vi uppmanar därför alla att ta kontakt med oss innan det är för sent, säger han.

Det kommer att sättas upp instruktioner på mätplatser och där det är bemannat finns det möjlighet att få viss hjälp.

– Men det går inte att få alla svar på plats. Vi kommer att hålla en god ton men hänvisa chaufförerna tillbaka till åkarna som måste göra sin hemläxa, säger Krister.

28 Mar 28 Nyheter