Driftstatus
Pågående driftstörningar
VIOL 3: Planerad installation i AT1 enligt körschema
Kundtestmiljön AT1 stängd mellan 15:00 den 28/9 och 17:00 den 29/9
VIOL 3: Planerad installation i AT1 enligt körschema.
Kundtestmiljön AT1 stängd mellan 15:00 den 28/9 och 17:00 den 29/9
Övergång till m3fub från mätram - Transportredovisning kan påverkas
Vid övergången kan transportredovisning i Viol påverkas och transportkontrakt kan behöva uppdateras.
I och med utrullningen så hanteras inmätta kvantiteter på ett annorlunda sätt gentemot hur det tidigare gjorts.
Stockmätta leveranser har tidigare fått en inmätt kvantitet i m3to och en omvandlad kvantitet i m3fub.
Efter övergången får stockmätta kvantiteter en inmätt kvantitet i m3fub och en kompletterande kvantitet i m3to.
Den som vill att stockmätta volymer alltid ska transportprisräknas i måttslag m3to bör se över hur måttslagsprioriteten är upplagt i transportkontrakten i VIOL 2. Om prioriteten behöver ändras så behöver kontraktet avslutas och ersättas av ett nytt.
Om du har frågor eller önskar hjälp med detta kontaktar du Biometria kundtjänst.
E-post: support@biometria.se
Telefon: 010-228 59 00
Planerade driftstörningar
Inga planerade driftstörningar finns.
Avslutade driftstörningar
LÖST - Kontrollstammar syns inte i KS
Just nu har vi problem med att kontrollstammar inte syns i KS
Kontrollstammar där sista kontrollmätta diametern längs en av de ingående stockarna saknas fastnar felaktigt i bearbetningen och saknas i uppföljningen i Kvalitetssäkring skördare.
Felsökning pågår.
Uppdatering: Problemet är nu löst och Kvalitetssäkring skördare fungerar som det ska.
Kontakta kundtjänst om du har frågor.
Telefon: 010-228 59 00
E-post: support@biometria.se
VIOL 3: Driftstörning Rapportportalen i AT1 miljön
Problem med inloggning
LÖST - Problem med transportprislistor
LÖST - Just nu är det problem med att öppna transportprislistor
Ibland går det inte att öppna transportprislistor i Viol. Det står och laddar och sedan får man ett felmeddelande.
Just nu är det löst men problemet har återkommit några gånger sedan igår. Om ni upplever problem med att öppna transportprislistorna, kontakta kundtjänst.
Vi söker en permanent lösning.
UPPDATERING:
Nu är problemet med transportprislistorna helt löst och ska fungera normalt.
Kundtjänst
Telefon: 010-228 59 00
E-post: support@biometria.se
VIOL 3: Planerad installation i AT1 enligt körschema
Kundtestmiljön AT1 stängd mellan 15:00 den 28/6 och 17:00 den 29/6
VIOL 3: Planerad installation i AT1 enligt körschema.
Kundtestmiljön AT1 stängd mellan 15:00 den 28/6 och 17:00 den 29/6
LÖST - Problem med inmätning - MABEMA
LÖST - Just nu har vi problem med inmätning med MABEMA
Vi har kommunikationsproblem som gör att MABEMA-mätning inte fungerar. Problemet felsöks.
UPPDATERING:
Felet har hittats. Åtgärd pågår.
UPPDATERING:
Felet är åtgärdat och allt fungerar åter som det ska.
Vid frågor kontakta kundtjänst.
Telefon: 010-228 59 00
E-post: support@biometria.se
LÖST - Problem med Doris
LÖST - Problem med kommunikationen på mätplatserna
Problemen med Doris är löst. Inmätning fungerar normalt igen.
Vid frågor kontakta kundtjänst.
Telefon: 010-228 59 00
E-post: support@biometria.se
LÖST - Problem med transport i Viol2
LÖST - Just nu går det inte att komma åt transportfunktionerna i Viol.
Problemet med transport i Viol2 är nu löst.
Vid frågor kontakta kundtjänst.
Telefon: 010-228 59 00
E-post: support@biometria.se
Störningar i samtliga testmiljöer inom VIOL 3-programmet
Kundtestmiljön AT1 kommer att vara helt stängd med start 16:30 tisdag 30/5. Miljön beräknas kunna återöppna sent under onsdag 31/5.
Vårt verktyg för livscykelhantering för Dynamics, LCS, ska flyttas från USA till EU. Under tiden kommer samtliga testmiljöer att vara starkt begränsade. Arbetet startar tisdag kväll och beräknas slutföras under onsdagen.
Kundtestmiljön AT1 kommer att vara helt stängd under tiden arbetet sker, med start 17:00 tisdag 30/5. Miljön beräknas kunna återöppna sent under onsdag 31/5.
Tillfällig störning i våra nyhetsflöden
Just nu är det en tillfällig störning i våra nyhetsflöden
Problem att logga in i RAPP med facebook
För närvarande är det problem med att logga in i RAPP med facebook, felsökning pågår
Har du frågor, kontakta Biometrias support: support@biometria.se
Begränsad bemanning support 24-25/5
Under onsdag - torsdag den 24-25 maj har vi begränsad bemanning i supporten på grund av utbildning.
Det kan innebära längre handläggningstider än vanligt.
Vår ärendemottagning har dock öppet som vanligt.
VIOL 3: Uppgradering i Dynamics
Systemet kommer vara oåtkomligt under tiden
Vi genomför en uppgradering av Dynamics i kundtestmiljön AT1 under dagen idag, med start 12:00. Systemet kommer att under tiden att vara oåtkomligt.
LÖST - Problem med leveransavisering och insändning av data
Problemen med insändning av data, leveransavisering mm är nu löst
Problemen med tjänster som till exempel leveransavisering, produktionsstyrning, insändning av data m.m. är nu löst.
Felet pågick mellan 2023-05-17 klockan 11:00 till 15:24.
Om ni fortfarande upplever problem med tjänsterna eller har frågor, kontakta kundtjänst.
E-post: support@biometria.se
Telefon: 010-228 59 00
LÖST - Problem med DORIS - går inte att logga in
Inloggningen till Doris fungerar nu som den ska
För närvarande går det inte att logga in i DORIS. Även inloggning i andra tjänster kan vara påverkad.
Uppdatering: Problemet är nu löst.
Vid frågor kontakta kundtjänst.
E-post: support@biometria.se
Telefon: 010-228 59 00
VIOL 3: Installation av rättning kopplad till Dynamics i kundtestmiljön
Vissa störningar kan komma att upplevas av VIOL 3 under tiden
En rättning kopplad till Dynamics kommer att installeras i kundtestmiljön efter normal arbetstid, detta kan innebära att vissa störningar kan komma att upplevas i VIOL 3 under tiden.
VIOL 3: Problem att nå SPAR
Detta medför att inskickade förstaledskontrakt med privatpersoner inte fungerar
VIOL 3: Planerad installation i AT1 enligt körschema
Kundtestmiljön AT1 stängd mellan torsdag ca. kl. 16 och fredag ca kl. 15
Under tiden går det inte att skicka in/se sina ärenden via Mina ärenden på Mina Sidor eller nå våra tjänster i kundtestmiljön.
Problem att nå Biometria.se
Just nu har vi problem med vår hemsida.
Ibland går hemsidan inte att nå, andra gånger fungerar hemsidan som den ska.
Vi jobbar på att åtgärda problemen så snart som möjligt.
Vid frågor kontakta kundtjänst.
Epost: support@biometria.se
Telefon: 010-228 59 00