VIOL 3 - början på framtiden för IT-avdelningen på Biometria

Vi har pratat med Ted Danielsson, produktområdeschef och Robin Grelz, IT-chef, om deras arbete mot VIOL 3 samt vilka utmaningar de står inför före och efter Go Live.

De har båda varit med länge i VIOL 3-programmet och har lång erfarenhet inom Biometria. Ted stöttar idag sina två produktområden, BI och produktion i den förändring Biometria och branschen står inför då det snart är dags att driftsätta den nya IT-plattformen. Han ser över hur vi på bästa sätt ska arbeta med den framåt. Robin har bred erfarenhet av förnyelseprocesser, hans huvuduppdrag just nu är att säkerställa att Biometria klarar av att utveckla, drifta och supportera VIOL 3.

– Jag känner stor trygghet i att vi kommer klara Go Live, men det är just då som vårt arbete börjar på riktigt med att fortsätta vidareutveckla VIOL 3-plattformen framåt, säger Robin.

Fokus och förberedelser
IT-avdelningen fokuserar just nu på att säkerställa att de är redo att hantera plattformen samt förbereda teamen inför denna förändring. Fokuset ligger även på att skapa en modernare IT-avdelning och sätt att se på systemutveckling.

– Vi har fokuserat mycket på att bygga ny funktionalitet, fokus framåt blir att säkerställa att plattformen alltid är tillgänglig för våra kunder, tillägger Ted.

Robin Grelz, IT-chef

Ted Danielsson, produktområdeschef

Både Robin och Ted tydliggör att förändringen börjar redan nu, att vara så redo som möjligt att kunna hantera saker på ett effektivt sätt och driftsätta så bra som möjligt. De noterar även vikten av att ha ett nytänkande arbetssätt som i sin tur skapar engagemang hos medarbetarna.

Finns det utmaningar?
– Vi ser det mer som möjligheter där vi tillsammans kan samarbeta på ett annat sätt där vi kan komma kunderna ännu närmare, säger Ted

– Alla våra avdelningar är på något sätt involverade i att skapa denna effekt och nytta tillsammans. Vi har levt i programmet länge, men nu kliver vi in i ett nytt läge tillsammans med våra medarbetare, där vi ska göra detta på ett sätt vi aldrig gjort förut, tillägger Robin.  

 IT-avdelningen ser nu över målbilden gällande hur de vill att perioden mellan nu fram till 1 januari 2026 ska se ut, samt vilka förändringar som behövs för att man ska vara i ett så bra läge som möjligt om 10 månader.

Viktiga aktiviteter från nu till Go Live
Perioden fram till Go Live, förklarar Ted och Robin, handlar om att tekniskt stabilisera VIOL 3-plattformen samt att hitta ett bra kommunikativt samarbete mellan kundservice, IT, marknad samt inom de interna avdelningarna.

– Jag ser en styrka och kraft i att vi verkligen arbetar tillsammans och att vi jobbar med kunderna på ett sätt som gör att de får bästa möjliga produkt och bästa möjliga nytta av det de önskar, säger Robin

IT-avdelningen kommer att behöva kvalitetssäkras, samt se över hur vi kan stabilisera Biometria som verksamhet på bästa möjliga sätt.

– Vi kommer se till så att vi har kvalitativa leveranser framåt och att det är kvalité i hela kedjan för att hålla ihop alla delarna, säger Ted.

– Den sak som vi driver på allra mest rör helhetsansvaret för våra IT-tjänster, att vi tillsammans tar ett ansvar genom hela processen, tillägger Robin.

Viktiga aktiviteter från Go Live och under omläggningsperioden
– Efter Go Live kommer vi i driftläge, där kommer vi få mer feedback från våra kunder när de börjar arbeta i systemet. Då kan vi på ett effektivt sätt förstå användarnas behov för att sedan uppnå önskad effekt. Vi på IT-avdelningen vill förstå vad användarna tycker, hur de upplever plattformen och vad de vill förbättra, säger Ted.

– Det är viktigt att vi har en bra och välfungerande process hur vi arbetar med prioriteringar, tillägger Robin.

Vilka är de främsta fördelarna med VIOL 3?
– Den nya tekniken som vi jobbar med och kommer fortsätta jobba med framåt, tekniken kommer att vara en språngbräda för oss in i framtiden, säger Ted.

– VIOL 3-plattformen ger oss möjligheter att kunna leverera mycket bättre tjänster. Vi skapar ett bättre utgångsläge för oss som företag för att kunna leverera nyttan till kunderna att bygga ännu bättre saker, tillägger Robin.

Framtiden
Robin avslutar med ett förtydligande om att det är en kort period kvar till Go Live och att IT-avdelningen har ett öga på vägen och ett öga på horisonten.

– Vi kan inte bara fokusera på Go Live-tillfället, utan vi måste blicka bortom för att se nästa steg. Utmaningen är att det kommer att bli ett högt tryck som vi måste kunna hantera framåt. Vi har inte alla svar och kommer inte hinna göra alla förändringar som vi vill, men jag vet att vi kommer att göra det rätt.

Ted tillägger att IT-avdelningen står inför en leverans där de egentligen inte vet hur det kommer gå och de är ödmjuka att detta kommer kräva arbete. Han lyfter även sina medarbetare och alla som jobbar inom programmet.

06 Mar 06