VIOL 3 har varit under ständig utveckling under några år. Nu finns det ett slutdatum – 2024 blir det skarp premiär. Och det kommer att ha varit värt att vänta på. Jonas Hafmar, it- och kvalitetsansvarig på ATA Timber, förklarar varför.

I Moheda ungefär i mitten av Småland ligger ATA Timbers huvudkontor, en byggnad omgärdad av ett brutet landskap med stengärdsgårdar, täta barrskogar och idylliska Astrid Lindgren-miljöer. Det är ett anrikt skogsföretag med cirka 70 år på nacken men tillräckligt ungt för att en av grundarna, 92-årige Tage Andersson, fortfarande ska kunna jobba kvar som styrelseordförande.

En av de 250 anställda på företaget är Jonas Hafmar som har som arbetsuppgift att köra VIOL 3. Han testar och tänker, och testar igen. Den här dagen har han gjort prislistor på råvara utifrån alla tänkbara parametrar.

– Jag kan verksamheten och hur allt hänger ihop. Sedan måste jag förklara detta för Stephan Stjärnås, ATA:s programmerare, som löser alla de tekniska bitarna. Det är vi två som testar systemet, tillsammans med en affärskonsult från Biometria som utbildat oss. Vi vänder oss till henne när vi har frågor och problem som vi inte kommer vidare med.

Hon som de vänder sig till, affärskonsulten Emma Westrin, har kontakt med flera av de femtiotal kunder som just nu är med och testar systemet.

– Vi har gett dem en återspegling av hur det kommer att se ut när det går live. När kunderna använder det har de hittat buggar och lösningar som inte passar deras verksamhet eller annat som vi har missat. De flesta kunder som testar tillhör de största på marknaden, men vi tar även input ifrån små och medelstora kunder. Ju fler som får testa desto bättre system kan vi bygga, säger Emma som är medveten om att det inte bara är tidsplanen som är en utmaning.

– VIOL 3 innehåller en hel del förändringar som branschen måste anpassa sig till. Det får man vara beredd på. Det finns såklart dem som tycker det känns jobbigt att sätta sig in i ett nytt system, men jag upplever ändå att de flesta som känner så är medvetna om att detta är något som måste göras för att branschen ska ta sig framåt. Sen kan ju förändringen i sig vara jobbig, men min erfarenhet från de kunder jag mött är att ju mer man testar, desto positivare blir man, säger hon.

Efter två års testande kan Jonas Hafmar bara hålla med.

– Alla i branschen går i princip och väntar på VIOL 3, men det är ett väldigt omfattande system. Det kommer att ta tid att lära sig, det är som att börja med ett blankt papper i en helt ny miljö, allt måste matas in på nytt. Det krävs mängdträning i VIOL 3-klienten för att komma över tröskeln och se alla fördelar och vinster.

Jonas beskriver det nuvarande systemet som branschen använder, VIOL 2, som en plattform byggd på gammal teknik som nått vägs ände och inte längre går att utveckla. Det är utdömt men lever ändå slitsamt vidare i väntan på något bättre.

Men för att inte förväntningarna på VIOL 3 ska bli för stora kan det vara på sin plats med en liten brasklapp. Systemet kommer att vara säkrare och mer stabilt men kan till en början inte göra så mycket mer än sin föregångare. Styrkan ligger i vad det kan göra i framtiden.

– Tanken är att man nu kan utveckla sina egna affärssystem och hänga på VIOL för att kunna hämta ut mer data, integrationer är enklare i VIOL 3 än i VIOL 2. Det går att utveckla mätningen och samtidigt öka transparensen. Till exempel inte bara hämta in data från virke utan även mer och exaktare data från skördare och skotare, säger Jonas och fortsätter:

– Det blir som en portal där affärsdokument som kontrakt och mätbesked finns samlat. Du kommer att kunna hämta ut rapporter och göra uppföljning på ett bättre sätt. Det kommer förhoppningsvis också att underlätta för transporter och kunna avisera att virket är på väg. Det finns enorma mängder data som ger nya möjligheter och som kan användas på nya sätt.

Till en början var det tänkt att alla skulle byta system från VIOL 2 till VIOL 3 över en natt, men Jonas förklarar att systemen kommer att köras parallellt under en övergångsperiod när det ska implementeras.

– Riskerna var för stora för att göra en Big bang. Men för varje företag som går över till VIOL 3 blir det en mini-Big bang i och med att alla dess affärspartners också måste vara redo för VIOL 3 för att det ska funka.  Så jag räknar ändå med att det blir dygnet-runt-jobb den dagen vi själva byter, säger han.

Den dagen kommer allt närmare. Och den kommer att ha varit värd att vänta på.

Artikeln är hämtad från Mätbart nr 1, 2021 och är något omarbetad.

Jonas Hafmar, it och kvalitetsansvarig på ATA Timber