Driftförberedelser inför VIOL 3
Information om kundernas driftförberedelser
För företag som inte har någon användare i VIOL 2 erbjuder Biometria stöd för administration av data i VIOL 3.
De datamängder inom Redovisning som Biometria hjälper till att administrera är:
- Organisationsstruktur
- Avtalsobjekt
- Förstaledskontrakt, köparekontrakt, kontraktskedja, redovisningshänvisning
- EB-nycklar
- Prislistor
De datamängder inom Transport som Biometria hjälper till att administrera är:
- Fordonsregister
- Befraktarkontrakt och transportföretagskontrakt
- Drivmedelsindex
- Priser
- De företag som har en användare i VIOL 2 förväntas beställa en användare till VIOL 3 samt genomföra sina driftförberedelser själva med supportstöd från Biometria. Läs hur man beställer en användare här. Information om kostnader för användarlicenser publiceras under november.
- Transportföretag/åkeriföretag ska kontakta sin uppdragsgivare för att komma överens om vem som ansvarar för att administrera vad inom ramarna för driftförberedelserna. I första hand ska någon av parterna i affären administrera data, men om behov finns kan Biometria hjälpa till i mån av tid.
- Biometria förväntar sig att ni som uppdragsgivare och avverkningsföretag har en dialog över de gemensamma förberedelserna samt för att säkerställa produktionsrapportering i VIOL 3.
Vi kan behöva neka förfrågningar om administration från kunder som ska administrera själva.
Ni behöver lägga upp ert data samt göra er förflyttning till VIOL 3 skyndsamt, eftersom VIOL 3 nu är i drift och stängning av VIOL 2 sker enligt dessa datum:
- 1/7, 2025: VIOL 2 stängt för NYA affärer
- 17/10, 2025: Sista dag för inkörning/ankomstregistrering i VIOL 2
- 31/10, 2025: Sista dag för inmätning i VIOL 2
För att förenkla administrationen har Biometria tagit fram mallar som vi vill att ni ska använda. Mallarna hittar ni under respektive tjänsteområde nedan. När ni fyllt i mallen skickar ni in den i samband med att ni skickar in ett ärende till Biometrias support:
- Primär kontaktväg: Skapa supportärende via mina sidor VIOL 3 Produktionsmiljö
- Sekundär kontaktväg: Mejla till support.viol3@biometria.se
- Skriv att det gäller VIOL 3 Produktionsmiljö så blir det lättare för oss att hjälpa er.
Mallar Råvaruredovisning
- Mall för Avtalsobjekt, Förstaledskontrakt, köparekontrakt, kontraktskedja och redovisningshänvisning
- Ny priskomponent råvara
- Ny prislista råvara
Mallar Transport
Biometria erbjuder support till er kunder som själva ansvarar för att administrera ert data.
- Primär kontaktväg: Skapa supportärende via mina sidor VIOL 3 Produktionsmiljö
- Sekundär kontaktväg: Mejla till support.viol3@biometria.se
Skriv att det gäller VIOL 3 produktionsmiljö så blir det lättare för oss att hjälpa er.
Eftersom VIOL 3 nu är i drift kommer ni att debiteras enligt nuvarande prismodell, dvs. debitering enligt verklig nyttjandegrad för varje ny påbörjad 12-minuters period, men utifrån den nya prislistan.
I VIOL 3 kommer vi att fakturera mot Juridisk Enhet om inget annat meddelas från er. Eftersom ni själva kan skapa internnummer i VIOL 3, behöver vi få information om hur ni önskar att faktureringen ska ske för dessa. För att säkerställa korrekt fakturering är det ert ansvar att meddela vår kundservice om ni gör ändringar i era internnummer och vill att dessa ska återspeglas i faktureringen.
- Som en del av ”Driftförberedelser inför VIOL 3” kan ni nu hitta formuläret för att boka datum och tid för utskick av masterdata inför att produktionsmiljön för VIOL 3 öppnar.
- Detta innebär att ni som integrationskunder beställer ett utskick från Biometria av grunduppsättning masterdata till era egna integrerade system.
- Länk till formuläret för att boka datum och tid hittar ni under ”VIOL 3 produktionsmiljö - Mina ärenden - Beställ utskick av masterdata via integration”. Länk: Mina ärenden - Biometria