Westan - Upplevelser, lärdomar och tips inför Go Live
Arbetet med VIOL 3 pågår för fullt, och Westan är en av aktörerna som förbereder sig inför övergången. Hur ser de på förändringen, vilka fördelar ser de med det nya systemet, och vilka tips har de till andra i branschen?
Hur länge har ni hållit på med förberedelser för VIOL 3?
Länge. Vi var bland de första transportföretagen att börja testa och när testmiljön för kunder kom 2019 så startade vi en projektgrupp. Sedan april 2022 har vi börjat testa mer intensivt och vi har idag flera personer med hög kompetens i VIOL 3.
Berätta mer, vad är det ni har gjort?
Vi har lagt mycket tid på hur vi ska använda systemet och att testa specifika funktionaliteter. Vi har följt varje siffra från redovisning hela vägen till uppföljning. Har något hakat sig har vi felsökt efter problemet. Ibland har det varit den mänskliga faktorn och ibland en bugg. Men vi har alltid hittat skälet.
Vad är din upplevelse av VIOL 3 så här långt?
Det bästa är en bättre informationsstruktur. Den tänkta funktionaliteten är väldigt bra vilket vi är nöjda med. Vi hittar fortfarande buggar och fel men vi tror och hoppas att det inte ska dyka upp så många fler. Och att man fixar de som finns.
Vad är största skillnaden mot hur ni har jobbat tidigare?
Själva miljön är mer modern än VIOL 2 vilket är trevligt. En stor skillnad för oss är att vi från att ha haft ett eget system nu kommer använda VIOL 3 för prisräkning och redovisning även för led 2 i transportaffären.
Vilka utmaningar ser du inför Go Live?
Det är att fylla registren med bra masterdata men timingen för det är viktig. Gör man det direkt blir den inte relevant, och gör man det för sent blir det stressigt. Vi tar ett jätteansvar för att utbilda våra åkare för att säkerställa att Go Live går så smärtfritt som möjligt.
Vilka vinster ser du med VIOL 3?
Idag finns ett inbyggt informationsöverläge för de stora transportaktörerna kring exempelvis uppföljningar vilket byggs bort med VIOL 3. Då får alla åkare, även små, samma möjligheter och affärerna blir transparanta. Det öppnar för mer utveckling framåt vilket vi ser fram emot.
Vad är ert största fokus just nu för att lyckas med Go Live?
Vårt fokus nu är information och utbildningar internt samt externt mot underleverantörer. Och att se till att tredjepartssystemet blir klart och färdigtestat.
8. När beräknar ni vara klara?
Vi kommer börja lägga upp affärsdata så snart som provmiljön öppnar. Sista januari kommer alla affärer ligga inne om de sträcker sig till maj eller senare. Till 1 april ska vi ha fått in 95 procent av alla ekipage.

Anna Högvall, marknadschef Westan